Monday, January 5, 2009

Mengenang Palestina 3 : Berbunga-bunga Api

"Kamu memasuki Gaza seperti tikus. Gaza akan menjadi kubur anda, Insya Allah," kata jurucakap Hamas, Ismail Radwan.


Keriuhan kita di tanahair juga termasuk di beberapa buah negara Islam lainnya yang meriah kelam kabut mengejar angka 2009, tahun baru masihi untuk dirai dengan pesta dan segala macam bentuk maksiat. Kita terlupa akan saudara-saudara seagama kita di Palestin yang sedang jerih menderita. Kehidupan yang penuh dengan hiruk pikuk kelam kabut berlindung dari "Syaitan" rejim zionis. Penderitaan yang penuh dengan tangisan, ketakutan dan darah.


Aneh apabila kita di sini gembira dengan letupan api yang berbunga-bunga (bunga api) bersorak sorai hati berbunga-bunga, sedang dalam masa yang sama rakyat Palestin menjerit dan menangis pada letupan yang seakan berbunyi sama...


Nah sekarang mereka sudah hampir... Gaza dalam bahaya... hati kita macam biasa, masih berbunga ???


JERUSALEM - Israeli troops and tanks invaded the Hamas-ruled Gaza Strip late Saturday after eight days of punishing airstrikes failed to halt the militant Palestinian group's rocket fire into Israel.

Gunbattles could be heard from Gaza City as artillery rounds lit the night sky. Columns of tanks and infantry, backed by helicopter gunships, pushed nearly half a mile into the territory from three directions.

Israeli officials said they did not intend to occupy Gaza but did expect a lengthy battle. "This will not be easy and it will not be short," said Ehud Barak, Israeli Defense Minister.

Hamas issued a defiant statement saying Gaza would "become a graveyard" for Israeli soldiers.

The ground offensive was aimed primarily at Hamas rocket-launching facilities, Israeli officials said. Some of those sites are in open fields but many are hidden across Gaza in densely populated areas and are difficult to pinpoint from the air.

3 comments:

Mardihah said...

sy juga nak pesan pada diri..dan sedikit balasan dari blog saya sendiri...arghhhhhhh!!!

Saya gerammmmm..marah dan sedihhhhh

Anonymous said...

Sama2lah berdoa utk 'keajaiban' ... jika tiada ... doakan saja mereka gugur sebagai syuhadah!

Anonymous said...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,