Monday, April 23, 2007

Apabila Seagama Tapi Tak Sealiran


Pergilah dan singgahlah dimana jua masjid di serata Malaysia, cantik, indah, tersergam dan besar tapi kosong, letih dan lesu. MENGAPA ?. Selang beberapa buah bangunan rumah-rumah cantik, kita bertemu pula dengan ‘anak masjid’ iaitu surau. “Trend” masa kini iaitu, satu daerah satu masjid dan lapan surau. Satu taman satu masjid dan dua surau. Ada juga yang surau seakan masjid, sehingga ada yang tidak dapat mengenal pasti yang mana satu masjid dan yang mana satu surau. MENGAPA ?

Antara senario yang paling biasa dan mudah dilihat ialah apabila masjid-masjid ini diganggu oleh orang-orang tertentu, siapa orang tu ?. mereka adalah orang-orang politik yang berkepentingan, tak kisahlah samada pro-kerajaan atau pro-pembangkan, yang pasti mereka-mereka ini berkepentingan. KEPENTINGAN APA ?

Mereka berebut-rebut jawatan AJK masjid dengan membawa kepentingan aliran masing-masing. Natijah dari itu aktiviti dimasjid terganggu. Suara yang bergema dimasjid haruslah sealiran dengan aliran perjuangan yang dibawa masing-masing, lain-lain aliran jangan harap dapat masuk. HARAP MAAF !

Maka tumbuhlah surau bagai cendawan yang tumbuh selepas hujan, dengan harapan aliran mereka tertegak disitu dan kalau ada aliran lain yang mahu ditegakkan bagaimana ?, SILA BUAT SURAU LAIN !, pandangan, buah fikiran dan sikap kamu tidak diterima di sini !.

Akhirnya masjid-masjid yang dibina untuk para-para kariah jadi mangsa. Aktiviti setempat kariah yang mampu membina PERPADUAN yang kuat dan kukuh pada tali Allah terencat, setiap waktu solat LEBIH BANYAK TIANG DARI ORANG.

Rumah kecil tiang seribu, rumah besar tiang sebatang, Surau kecil orang serbu, Masjid besar Jumaat nanti kami datang.

Mengapa aliran sendiri saja yang mahu ditegakkan sedangkan aliran lain juga seagama. Sama-sama kita fikirkan.
P/S ; Ini adalah polemik yang dengan sengaja ditimbulkan, sekiranya ada komen atau pandangan, Ya... tinggalkan saja ...

7 comments:

Sofwah said...

Salam,
ana berpandangan bahawa pendidikan adalah segala-galanya.
Rombakan sistem pendidikan Islam supaya berpaksikan ketauhidan perlu dilakukan bertahap-tahap dan bermula di dua peringkat:
1.Peringkat Institut Pengajian Tinggi
2. Peringkat pra-sekolah

Pendidikan awam pula harus berjalan serentak untuk mendidik orang ramai....

Jika tidak, selamanya mempersoalkan perkara furu'...
[cth: kenapa surau tu tak menjalankan solat Juma'at, dsbg]
sedangkan ada perkara yang lebih kritikal seperti, memikirkan cara supaya remaja Islam ingin melibatkan diri dalam kegiatan-kegiatan masjid...

Wallahu a'alam...

wassalam.

Haris Hauzah said...

Salam Sofwah,

Secara umum saya setuju dengan cara saranan anda. Tapi pernah juga kita ditanya, mengapa kejadian seperti buli-sehingga terbunuh, simbah menyimbah asid kemuka & macam2 lagi semuanya berlaku juga disekolah2 agama? mengapa ?

Rata2 mereka diajar tauhud & fekah, usuluddin peringkat asasi tahap mereka juga ada dalam silibus, tapi perkara2 pelik(tak sepatutnya) tetap juga berlaku.

Catatan ini juga tidak mengambil kira soal pelajar IPTA @ IPTS, yang dulunya dididik disekolah2 agama & terdidik dengan ciri & sifat ketauhidan tetapi juga akhirnya membuka hijab dan bercinta secara luar biasa.

Aktiviti dimasjid lebih semacam ditujukan kepada warga tua sahaja. Kita ditanya lagi, kemana perginya remaja yang muda2 ni? Cara mudah ialah dengan salahkan saja mereka. Mereka itu dah memang begitu, mereka itu dah sememangnya begini.
Akhirnya mereka dijauhi & dijauhkan.

Tapi kita tidak menafikan minoriti masjid atau surau yang punyai program & aktiviti terbaik buat mereka.

Ada yang bertanya & terus bertanya, dimana silap salahnya, tiada roh, tiada penghayatan atau tiada aktiviti ?

Mengapa, mengapa, mengapa.... ?

Haris Hauzah

Haris Hauzah said...

PEMBETULAN :

Typing error diatas :-

tauhud = tauhid

Sofwah said...

Salam,

:o
Enta bukak satu lagi topik feberet... Macam nak bagi respons sekarang jugak! Tapi, tak boleh... nak kena fikir elok-elok sikit...
Malam ni tak boleh nak menjawab sebab ada urusan...
InshaAllah, jika diizinkanNya...

wassalam.

qudwah_mardihah said...

Salam akhi,

Satu topik membuka minda.
Ana bersetuju dengan hauzah harith.
Kadang-kadang orang yang belajar agama tauhid dan feqah di sek
aliran agama terpesong & mungkin terpesona dengan nikmat dunia.
Ana baru ke masjid as-syakirin, mengikuti ceramah
“kerana dirimu begitu berharga” ~ khas untuk remaja-remaja wanita.
Oleh Nisa’ WP. Namun sedihnya, masjid tersebut (ceramah tersebut) hanya
Seramai 50 org ke 60 org. Di KLCC, agaknya (bukan agak, tapi memang) beratus-ratus yang membuang masa
Ana sedikit terkilan. Namun , alhamdulillah, biarpun kuantiti sedikit..
Tetapi kami masing-masing mengharap redha Ilahi…Semoga beratus-ratus
mereka mendapat HIDAYAH ILAHI.

Sofwah said...

Salam,

Akhi Haris Hauzah,
Ada isu lebih berat yang perlu pemerhatian sebab tu terlewat sikit nak menjawab…

Mudah-mudahan ada yang membaca ruangan ni dan kita sama-sama fikirkan jalan keluarnya. Dan ana khususkan saja pengajian kanak-kanak (kerana harus bermula di peringkat itu) tanpa menyentuh peringkat pengajian tinggi sebab nanti makin panjang lagi nanti komentar ini :)

1. Cara pembelajaran

Ana tak pasti zaman enta dan bagaimana keadaannya di M’sia sebab ana belajar di luar negara…
Tapi, cara pembelajaran dalam pendidikan Islam yang pernah ana alami ialah:
Menghafaz segala fakta yang ada
Kemudian, peperiksaan
Lupa
Hafaz lagi
Periksa
Lupa lagi
Hafaz
Periksa
Lupa

Begitulah proses pembelajaran zaman itu.

Apa yang ana maksudkan berpaksikan tauhid ialah pertama sekali pembelajaran yang bukan berdasarkan hafalan dan peperiksaan tetapi penghayatan yang bermula dengan keimanan. Apabila menghafaz sesuatu hendaklah difahami dan dihayati apa yang dihafalkan. Kekadang, yang dihafaz itu berbagai-bagai, tetapi yang benar-benar dihayati tidak seberapa.

Sebelum ada yang terkeliru, ana ulangi. Bukan langsung jangan hafaz, cuma, harus dengan penghayatan. Cth: Hafaz Qur’an dengan meneroka ulum al-Qur’an sekali dan menghayati mesej Qur’an dalam kehidupan seharian.

Kedua, proses pembelajaran juga harus menekankan ketauhidan daripada tentang hukum. Tanamkan cinta kepada Allah s.w.t dan Rasul s.a.w dari kanak-kanak itu kecil supaya dia ada compass Aqidah. Kemudian, bila diajar halal dan haram, compass Aqidah itu yang akan membantunya. Tak guna, kita katakan berkali-kali haram itu, halal ini, tetapi, pelajar tidak faham kenapa diharamkan atau dihalalkan sesuatu.
Ana pernah ditanya oleh mereka yang sudah bekerja dan baru ber”pacaran” tetapi lulusan ugama, “Benar ye, tak boleh pegang tangan? Mengapa, ye?” Inilah aqibah dari menghafaz saja topik halal dan haram tanpa pembinaan aqidah dalaman.

2. Isi Kandungan Pembelajaran

Kekadang, kandungan yang diajarkan tidak mengena atau tidak tepat mengena dengan fasa pembelajaran. Contohnya, pelajar dalam darjah rendah sudah hafaz tentang berbagai jenis zakat. (Zaman ana).
Adakah pelajar rendah sudah ada kebun sendiri dan sebagainya untuk bayar zakat?
Bukankah, ada kandungan yang lebih penting yang boleh dimuatkan, contohnya, menceritakan rahmah dan kasih sayang Allah kepada mereka supaya mereka sayang dan cinta pada Allah dan Rasulnya.
Dari kanak-kanak lagi, kita harus mendedahkan konsep ketauhidan untuk membina compass Aqidah ini.

Sukatan isi kandungan pelajaran bolehlah dikurangkan supaya kita boleh memupuk nilai-nilai dan prinsip-prinsip Qur’an dan sunnah dalam kehidupan kanak-kanak itu. Bukan setakat menghafaz seberapa banyak kandungan yang boleh kerana hanya menjadi teori yang tak boleh digunakan. Walau menghafaz segunung teori pun, ana takkan katakan sudah terdidik dengan ciri ketauhidan…
Teori tanpa amal sama macam contoh “ilmu bilaa amal…”

3. Metodologi

Hari ini, ada banyak pendekatan pengajaran yang mengambil kira proses pembangunan menyeluruh. Contohnya, teori pendekatan dimana kanak-kanak tidak harus menduduki peperiksaan tetapi diawasi perkembangannya melalu berbagai cara lain. Dengan ini, kanak-kanak tidak perlu menghafaz tetapi guru dan ibu-bapa dapat melihat pengetahuan dan perkembangan peribadi pelajar itu.
Di samping itu, melalui metodologi-metodologi terkini, guru dapat memupuk keterbukaan pemikiran, menanam nilai sejagat (perpaduan, kasih-sayang), mentarbiah akhlak dan sebagainya.
Kita fokuskan kepada pembangunan menyeluruh kanak-kanak tersebut. Bukan hanya samada dia dapat menjawab soalan periksa dengan baik.
Kalau kita dapat gunakan pendekatan sebegini, mungkin, kita ada harapan melahirkan generasi akandatang yang berpegang teguh Qur’an dan sunnah dan terbuka pemikirannya. Mudah-mudahan hilanglah masalah-masalah yang enta tuliskan didalam blog ini.

4. Persekitaran/konteks

Ada negara-negara lain seperti Pakistan dan India yang mengamalkan system menghafal ini tetapi mereka tetap melahirkan ulama’. Dalam soal ini, bi’ah amat penting. Di Malaysia, kanak-kanak terlalu terdedah kepada pelbagai anasir luaran.
Pasti ada huraiannya, inshaAllah, tapi kalau nak bahaskan ini saja, makan ruang lagi :)

5. “Istilah” pendidikan

Adakah “pendidikan Islam” itu suatu proses menghafaz teori mengenai Islam hingga lulus periksa? Atau pendidikan Islam ialah suatu proses membentuk peribadi muslim yang terbaik, mencontohi Rasulullah s.a.w?
Apakah falsafah pendidikan Islam?
Persoalan-persoalan ini penting dan bolehlah kita lakukan bersama melalui pencarian ilmu dan pembacaan meluas, inshaAllah.

Ada sebuah institut di Malaysia yang sedang melaksanakan sistem pembelajaran yang berbeza daripada pendidikan konvensional:

http://www.islamic-world.net/khalifah.php

http://caliph.wordpress.com/2006/04/

Tak terfikir saat ini kalau ada yang lain. Mungkin kalau sesiapa membaca, boleh membantu dan beritahu...

Ana pernah menghadiri ceramah mereka dan amat tertarik dengan pendekatan mereka kepada pendidikan Islam. Ana pernah sendiri mendengar respons baik dari ibubapa. Walaupun sebagai pendidik berpengalaman, ana rasa banyak lagi yang boleh dielokkan lagi. Ana terima mana yang baik dan ana perbaiki lagi mana yang ana rasa harus diperbaiki.

Begitulah pandangan ana yang cetek ini. Banyak lagi yang tak tertulis kerana isu ini memang isu yang luas…

Terima kasih beri ana peluang bercerita serba sedikit bab pendidikan ni…

Wallahu a’alam.

Wassalam.

Anonymous said...

dalam zaman yang berbeza(dulu dan kini) sama saja. hafal... hafal... hafal... dan hafal... kemudian periksa, itu pun nasib baik ada peperiksaan... kalau tak tak hafal lah pulak bebudak nie... mungkin cara atau teknik mengajar yang tempang, sbb bebudak sekarang suka explore... jadi bagi subjek2 fakta seperti pendidikan islam juga terima nasib sama, ditambah dengan sikap kerajaan yang tidak meletakkan kepentingan dalam subjek agama dalam pendidikan. Jadi sudah tentulah agama dan masjid mereka pun tak nak pandang
kecuali kalau nak kawin atau ada kematian... kesian masjid.

amir