Sunday, April 15, 2007

Ilmu Itu Sijil, Ilmu Itu Sarjana ?


Tuhan,
Tangis ini untukmu
Sedih ini untukmu
Derita ini untukmu

Tuhan,
Aku tidak berharta
Aku tiada daya
Aku tiada upaya

Tuhan,
Kata mereka aku tiada apa
Tiada emas, tiada perak, tiada gangsa
Kata mereka aku tak berguna

Tuhan,
Kata mereka aku tak berbahasa
Aku tak bisa dipercaya
Aku mudah diperdaya

Tuhan,
Buku apa yang aku baca ?
Sanad aku dari guru yang mana ?
Ilmu apa yang aku timba ?

Tuhan,
Kata mereka ilmu aku tak kemana
Ilmu itu semua orang ada
Tiada sarjana muda kau tak mungkin jadi bunga

Tuhan,
Sungguh benarkah kata mereka ?
Benarkah ilmu itu hanya ada digedung sana ?
Apa benarkah akal, kederat & jiwa merdeka ini tiada manafaat bagi mereka ?

Tuhan,
Jutaan syukur aku rafa’ kan
Kerana aku masih bisa bernikmat dengan hiba
Kerana aku masih bisa bernikmat dengan sakit, dengan sedih dan derita

Tuhan…….

No comments: