Tuesday, April 10, 2007

Meneutralkan Kenyataan Tentang Umar Al Khatab

MODERATOR said...

( Perenggan-perenggan lain tulisan Futuh al Ghaib )

Saudara begitu marah apabila Shahih Bukhari menyatakan bahawa Saidina Ali pernah membakar satu kaum yg sesat, tetapi saudara bersikap MENDIAMKAN DIRI apabila ada FAKTA MERAGUKAN menunjukkan bahawa sahabat Nabi saw, Umar al khattab pernah menanam bayi perempuannya yg baru lahir kedalam lubang pasir. Mungkin kerana Syiah Rafidah MENGKAFIRKAN UMAR??? Nau'zubillah minzalik. Semoga kita semua dijauhi drp kesesatan.

( Perenggan-perenggan lain tulisan Futuh al Ghaib )

Futuh al Ghaib

Saya terpanggil bagi meneutralkan kenyataan Saudara Futuh al Ghaib dalam Blog Faisal Tehrani(komentar bawah tajuk “Gunalah Akal Sebelum Melebal”).

Seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan kenyataan bawah nama MODERATOR ini(merujuk kepada ayat yang saya boldkan).

Sesungguhnya sangat tidak adil, apabila seorang sahabat rapat Rasulullah yang juga seorang Pimpinan Kerajaan Islam “Khalifah Ar-Roshidin” dihakimi & dinilai sedemikian rupa. Sesungguhnya kenyataan Futuh al Ghaib itu tiada huraian & tergantung yang mana pasti boleh saja mendatangkan kesan buruk kepada reputasi & maruah Saidina Umar Al Khatab sendiri kepada para pembacanya. Tak kisahlah samada riwayat itu betul atau tidak, meragukan atau tidak, tapi pada saya kenyataan tergantung saudara Futuh al Ghaib mampu mendatangkan kemudaratan.

Sesungguhnya menurut riwayat. Sebelum datangnya Islam ke Makkah, Saidina Umar adalah salah seorang penduduk masyarakat Jahiliyyah Makkah, malah beliau adalah “figur” yang dihormati. Masyarakat Jahiliyyah Makkah sememangnya terkenal dengan pelbagai aktiviti & adat yang mencabar akal, salah satu antaranya ialah tradisi membunuh setiap anak-anak perempuan mereka.

Dalam kes Saidina Umar Al Khatab, apabila beliau dikurniakan seorang anak perempuan, beliau tidak terus membunuhnya(kerana terlalu sibuk). Hinggalah anak perempuannya itu besar (dalam lingkungan umur tahap kanak-kanak) barulah Saidina Umar menjalankan tanggungjawabnya sebagai salah seorang ahli masyarakat Jahiliyyah Makkah ketika itu.

Menurut riwayat tersebut, beliau mengajak anaknya keluar bersamanya untuk ditanam, beliau menggali lubang(yang dalamnya separas leher anak perempuannya itu) & menyuruh anaknya masuk kedalam lubang yang di galinya lalu ditimbus hingga paras leher & dibiarkan sehingga anak perempuannya itu mati. Saya sebut sekali lagi disini bahawa. Tak kisahlah samada riwayat itu betul atau tidak, meragukan atau tidak, cuma pada saya kenyataan tergantung saudara Futuh al Ghaib mampu mendatangkan kemudaratan kepada reputasi sahabat nabi itu.

Apa yang mahu ditekankan disini(menurut riwayat tersebut) bahawa, PERISTIWA ITU BERLAKU SEWAKTU SEBELUM SAIDINA UMAR AL KHATAB MEMELUK ISLAM. Saya sebut sekali lagi sesungguhnya menurut riwayat itu, PERISTIWA ITU BERLAKU SEWAKTU SEBELUM SAIDINA UMAR AL KHATAB MEMELUK ISLAM.

Riwayat juga menjelaskan, Saidina Umar al Khatab adalah seorang lelaki yang sangat-sangat menghormati perempuan & wanita selepas mana beliau memeluk Islam. Dan mungkin saja kerana peristawa itu diriwayatkan sebelum Umar al Khatab memeluk Islam maka saudara Faisal Tehrani bersikap mendiamkan diri(dakwaan Futuh al Ghaib) & bukannya kerana Syiah Rafidah mengkafirkan Umar???(dakwaan saudara Futuh al Ghaib)

Semoga kita sama-sama dijauhkan daripada apa juga jenis & bentuk kesesatan.
amin


*Ini hanyalah tulisan bagi meneutralkan & bukan mahu berpolimik @ nak tunjuk pandai.