Oleh Sofwah
Mudah-mudahan ada yang membaca ruangan ni dan kita sama-sama fikirkan jalan keluarnya. Dan ana khususkan saja pengajian kanak-kanak (kerana harus bermula di peringkat itu) tanpa menyentuh peringkat pengajian tinggi sebab nanti makin panjang lagi nanti komentar ini :)
1. Cara pembelajaran
Ana tak pasti zaman enta dan bagaimana keadaannya di M’sia sebab ana belajar di luar negara… Tapi, cara pembelajaran dalam pendidikan Islam yang pernah ana alami ialah:
Mudah-mudahan ada yang membaca ruangan ni dan kita sama-sama fikirkan jalan keluarnya. Dan ana khususkan saja pengajian kanak-kanak (kerana harus bermula di peringkat itu) tanpa menyentuh peringkat pengajian tinggi sebab nanti makin panjang lagi nanti komentar ini :)
1. Cara pembelajaran
Ana tak pasti zaman enta dan bagaimana keadaannya di M’sia sebab ana belajar di luar negara… Tapi, cara pembelajaran dalam pendidikan Islam yang pernah ana alami ialah:
Menghafaz segala fakta yang adaKemudian,
peperiksaan
Lupa
Hafaz lagi
Periksa
Lupa lagi
Hafaz
Periksa
Lupa
Begitulah proses pembelajaran zaman itu.Apa yang ana maksudkan berpaksikan tauhid ialah pertama sekali pembelajaran yang bukan berdasarkan hafalan dan peperiksaan tetapi penghayatan yang bermula dengan keimanan. Apabila menghafaz sesuatu hendaklah difahami dan dihayati apa yang dihafalkan. Kekadang, yang dihafaz itu berbagai-bagai, tetapi yang benar-benar dihayati tidak seberapa.
Sebelum ada yang terkeliru, ana ulangi. Bukan langsung jangan hafaz, cuma, harus dengan penghayatan. Cth: Hafaz Qur’an dengan meneroka ulum al-Qur’an sekali dan menghayati mesej Qur’an dalam kehidupan seharian.
Kedua, proses pembelajaran juga harus menekankan ketauhidan daripada tentang hukum. Tanamkan cinta kepada Allah s.w.t dan Rasul s.a.w dari kanak-kanak itu kecil supaya dia ada compass Aqidah. Kemudian, bila diajar halal dan haram, compass Aqidah itu yang akan membantunya. Tak guna, kita katakan berkali-kali haram itu, halal ini, tetapi, pelajar tidak faham kenapa diharamkan atau dihalalkan sesuatu.Ana pernah ditanya oleh mereka yang sudah bekerja dan baru ber”pacaran” tetapi lulusan ugama, “Benar ye, tak boleh pegang tangan? Mengapa, ye?” Inilah aqibah dari menghafaz saja topik halal dan haram tanpa pembinaan aqidah dalaman.
2. Isi Kandungan Pembelajaran
Begitulah proses pembelajaran zaman itu.Apa yang ana maksudkan berpaksikan tauhid ialah pertama sekali pembelajaran yang bukan berdasarkan hafalan dan peperiksaan tetapi penghayatan yang bermula dengan keimanan. Apabila menghafaz sesuatu hendaklah difahami dan dihayati apa yang dihafalkan. Kekadang, yang dihafaz itu berbagai-bagai, tetapi yang benar-benar dihayati tidak seberapa.
Sebelum ada yang terkeliru, ana ulangi. Bukan langsung jangan hafaz, cuma, harus dengan penghayatan. Cth: Hafaz Qur’an dengan meneroka ulum al-Qur’an sekali dan menghayati mesej Qur’an dalam kehidupan seharian.
Kedua, proses pembelajaran juga harus menekankan ketauhidan daripada tentang hukum. Tanamkan cinta kepada Allah s.w.t dan Rasul s.a.w dari kanak-kanak itu kecil supaya dia ada compass Aqidah. Kemudian, bila diajar halal dan haram, compass Aqidah itu yang akan membantunya. Tak guna, kita katakan berkali-kali haram itu, halal ini, tetapi, pelajar tidak faham kenapa diharamkan atau dihalalkan sesuatu.Ana pernah ditanya oleh mereka yang sudah bekerja dan baru ber”pacaran” tetapi lulusan ugama, “Benar ye, tak boleh pegang tangan? Mengapa, ye?” Inilah aqibah dari menghafaz saja topik halal dan haram tanpa pembinaan aqidah dalaman.
2. Isi Kandungan Pembelajaran
Kekadang, kandungan yang diajarkan tidak mengena atau tidak tepat mengena dengan fasa pembelajaran. Contohnya, pelajar dalam darjah rendah sudah hafaz tentang berbagai jenis zakat. (Zaman ana).Adakah pelajar rendah sudah ada kebun sendiri dan sebagainya untuk bayar zakat?Bukankah, ada kandungan yang lebih penting yang boleh dimuatkan, contohnya, menceritakan rahmah dan kasih sayang Allah kepada mereka supaya mereka sayang dan cinta pada Allah dan Rasulnya.Dari kanak-kanak lagi, kita harus mendedahkan konsep ketauhidan untuk membina compass Aqidah ini.
Sukatan isi kandungan pelajaran bolehlah dikurangkan supaya kita boleh memupuk nilai-nilai dan prinsip-prinsip Qur’an dan sunnah dalam kehidupan kanak-kanak itu. Bukan setakat menghafaz seberapa banyak kandungan yang boleh kerana hanya menjadi teori yang tak boleh digunakan. Walau menghafaz segunung teori pun, ana takkan katakan sudah terdidik dengan ciri ketauhidan…Teori tanpa amal sama macam contoh “ilmu bilaa amal…”
3. Metodologi
Hari ini, ada banyak pendekatan pengajaran yang mengambil kira proses pembangunan menyeluruh. Contohnya, teori pendekatan dimana kanak-kanak tidak harus menduduki peperiksaan tetapi diawasi perkembangannya melalu berbagai cara lain. Dengan ini, kanak-kanak tidak perlu menghafaz tetapi guru dan ibu-bapa dapat melihat pengetahuan dan perkembangan peribadi pelajar itu.Di samping itu, melalui metodologi-metodologi terkini, guru dapat memupuk keterbukaan pemikiran, menanam nilai sejagat (perpaduan, kasih-sayang), mentarbiah akhlak dan sebagainya.
Kita fokuskan kepada pembangunan menyeluruh kanak-kanak tersebut. Bukan hanya samada dia dapat menjawab soalan periksa dengan baik.Kalau kita dapat gunakan pendekatan sebegini, mungkin, kita ada harapan melahirkan generasi akandatang yang berpegang teguh Qur’an dan sunnah dan terbuka pemikirannya. Mudah-mudahan hilanglah masalah-masalah yang enta tuliskan didalam blog ini.
4. Persekitaran/konteks
Ada negara-negara lain seperti Pakistan dan India yang mengamalkan system menghafal ini tetapi mereka tetap melahirkan ulama’. Dalam soal ini, bi’ah amat penting. Di Malaysia, kanak-kanak terlalu terdedah kepada pelbagai anasir luaran. Pasti ada huraiannya, inshaAllah, tapi kalau nak bahaskan ini saja, makan ruang lagi :)
5. “Istilah” pendidikan
Sukatan isi kandungan pelajaran bolehlah dikurangkan supaya kita boleh memupuk nilai-nilai dan prinsip-prinsip Qur’an dan sunnah dalam kehidupan kanak-kanak itu. Bukan setakat menghafaz seberapa banyak kandungan yang boleh kerana hanya menjadi teori yang tak boleh digunakan. Walau menghafaz segunung teori pun, ana takkan katakan sudah terdidik dengan ciri ketauhidan…Teori tanpa amal sama macam contoh “ilmu bilaa amal…”
3. Metodologi
Hari ini, ada banyak pendekatan pengajaran yang mengambil kira proses pembangunan menyeluruh. Contohnya, teori pendekatan dimana kanak-kanak tidak harus menduduki peperiksaan tetapi diawasi perkembangannya melalu berbagai cara lain. Dengan ini, kanak-kanak tidak perlu menghafaz tetapi guru dan ibu-bapa dapat melihat pengetahuan dan perkembangan peribadi pelajar itu.Di samping itu, melalui metodologi-metodologi terkini, guru dapat memupuk keterbukaan pemikiran, menanam nilai sejagat (perpaduan, kasih-sayang), mentarbiah akhlak dan sebagainya.
Kita fokuskan kepada pembangunan menyeluruh kanak-kanak tersebut. Bukan hanya samada dia dapat menjawab soalan periksa dengan baik.Kalau kita dapat gunakan pendekatan sebegini, mungkin, kita ada harapan melahirkan generasi akandatang yang berpegang teguh Qur’an dan sunnah dan terbuka pemikirannya. Mudah-mudahan hilanglah masalah-masalah yang enta tuliskan didalam blog ini.
4. Persekitaran/konteks
Ada negara-negara lain seperti Pakistan dan India yang mengamalkan system menghafal ini tetapi mereka tetap melahirkan ulama’. Dalam soal ini, bi’ah amat penting. Di Malaysia, kanak-kanak terlalu terdedah kepada pelbagai anasir luaran. Pasti ada huraiannya, inshaAllah, tapi kalau nak bahaskan ini saja, makan ruang lagi :)
5. “Istilah” pendidikan
Adakah “pendidikan Islam” itu suatu proses menghafaz teori mengenai Islam hingga lulus periksa? Atau pendidikan Islam ialah suatu proses membentuk peribadi muslim yang terbaik, mencontohi Rasulullah s.a.w?Apakah falsafah pendidikan Islam?Persoalan-persoalan ini penting dan bolehlah kita lakukan bersama melalui pencarian ilmu dan pembacaan meluas, inshaAllah.
Ada sebuah institut di Malaysia yang sedang melaksanakan sistem pembelajaran yang berbeza daripada pendidikan konvensional:http://www.islamic-world.net/khalifah.phphttp://caliph.wordpress.com/2006/04/ Tak terfikir saat ini kalau ada yang lain. Mungkin kalau sesiapa membaca, boleh membantu dan beritahu...
Ana pernah menghadiri ceramah mereka dan amat tertarik dengan pendekatan mereka kepada pendidikan Islam. Ana pernah sendiri mendengar respons baik dari ibubapa. Walaupun sebagai pendidik berpengalaman, ana rasa banyak lagi yang boleh dielokkan lagi. Ana terima mana yang baik dan ana perbaiki lagi mana yang ana rasa harus diperbaiki.
Begitulah pandangan ana yang cetek ini. Banyak lagi yang tak tertulis kerana isu ini memang isu yang luas…
Terima kasih beri ana peluang bercerita serba sedikit bab pendidikan ni…
Ada sebuah institut di Malaysia yang sedang melaksanakan sistem pembelajaran yang berbeza daripada pendidikan konvensional:http://www.islamic-world.net/khalifah.phphttp://caliph.wordpress.com/2006/04/ Tak terfikir saat ini kalau ada yang lain. Mungkin kalau sesiapa membaca, boleh membantu dan beritahu...
Ana pernah menghadiri ceramah mereka dan amat tertarik dengan pendekatan mereka kepada pendidikan Islam. Ana pernah sendiri mendengar respons baik dari ibubapa. Walaupun sebagai pendidik berpengalaman, ana rasa banyak lagi yang boleh dielokkan lagi. Ana terima mana yang baik dan ana perbaiki lagi mana yang ana rasa harus diperbaiki.
Begitulah pandangan ana yang cetek ini. Banyak lagi yang tak tertulis kerana isu ini memang isu yang luas…
Terima kasih beri ana peluang bercerita serba sedikit bab pendidikan ni…
Wallahu a’alam.
Wassalam.
*Tulisan ini adalah hasil penulisan seorang blogger ; Sofwah.
1 comment:
Salam,
Malunya ana...
Moga ada yang membaca dan terfikir sejenak tentang pembelajaran anak-anak Islam kita... wallahu 'alam...
Boleh tahan panjang juga, ya, mungkin ana boleh buat blog mengenai pendidikan Islam, hmmm...
Bila nak free ni...
Pautan diatas sepatutnya:
KHALIFAH INSTITUTE
Wassalam.
Post a Comment